בספרי הראשונים נקראת פרשה זו בשם "בוא אל פרעה".
והדבר דורש ביאור: איך ייתכן שפרשה שעוסקת ביציאה ממצרים ובהכנעתו של פרעה- נקראת על-שם כניסתו של משה אל פרעה, דבר המדגיש את העובדה שהכוח נמצא בידיו של פרעה?!
לאמיתו של דבר, השאלה אינה רק על שם הפרשה, אלא על עצם הופעתו של עניין זה- כניסתו של משה אל פרעה כדי להתרות בו על שלוש המכות האחרונות- בפרשת בא: האם לא היה מתאים יותר לצרף גם את שלוש המכות האחרונות לפרשת וארא (שבה מופיעות המכות הקודמות), ולא לפרשת בא, העוסקת ביציאת מצרים עצמה?
והרבי מליובאוויטש מה"מ מבאר:
מבואר בזוהר, שהסיבה לכך שנאמר "בוא אל פרעה" (ולא "לך אל פרעה") היא משום שמשה פחד מכוחו הגדול של פרעה, ולכן התלווה אליו כביכול הקב"ה בעצמו בבואו אל חדריו הפנימיים ביותר של פרעה ("אדרין בתר אדרין"), ושם נלחם בו הקב"ה בעצמו עד ששבר את כוחו.
שבירה זו יכולה הייתה להיעשות רק בהיכלותיו הפנימיים ביותר של פרעה, שכן שם היה פרעה בשיא כוחו, ולכן שם שבירתו וביטולו היו גמורים ומוחלטים.
ולכן צורף עניין זה לפרשה העוסקת ביציאת מצרים, עד כדי כך שהפרשה כולה נקראת על שמו- שכן שבירה מוחלטת זו של פרעה, שעליה מרמזות המלים "בא אל פרעה", היא חלק מהותי ובלתי-נפרד מיציאת מצרים.
(התוועדויות תנש"א ח"ב)
שבת שלום וחורף בריא
הרב ינאי ודורין רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה
www.chabadkfarchaim.com
שבת פרשת בא
כניסת שבת: 16:52
צאת שבת 17:53
top of page
חיפוש
פוסטים אחרונים
הצג הכולכתשובה לשאלתו מביא רש"י את דברי רבי יצחק: "משום 'כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים' - שאם יאמרו אומות העולם לישראל: ליסטים אתם,...
0
הסיבה לשמחה הגדולה של הילדים, היא בגלל שהשמחה בשמחת תורה אינה קשורה בלימוד התורה. אם השמחה הייתה מתבטאת דרך לימוד התורה, היה מקום לומר...
0
בחג הסוכות ישנן כמה מצוות מיוחדות, אך המצווה המרכזית, שעל שמה גם נקרא החג, היא מצוות הישיבה בסוכה. למצוות הישיבה בסוכה ישנן מעלות...
0
bottom of page
Kommentare