רש"י: "'ואלה'- מוסיף על הראשונים; מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני"
רש"י נוקט כאן כדעת רבי ישמעאל במכילתא, שגם ה"משפטים"- המצוות הניתנות להבנה שכלית, שעליהן מדובר בפרשתינו- ניתנו בהר סיני; אולם במכילתא (ובמדרשים נוספים) קיימת דעה אחרת, לפיה ניתנו ה"משפטים" כבר במרה, לפני מתן-תורה.
והרבי מליובאוויטש מלך המשיח מבאר את הסיבה לכך שרש"י נקט כדעה זו דוקא:
פירוש רש"י על התורה נכתב בדרך "פשוטו של מקרא"- דרך הלימוד המתאימה לתלמיד מתחיל. בשלב זה התלמיד אינו בשל עדיין להכרה ולהזדהות פנימית עם המצוות, גם לא אלו הנראות לנו מובנות מאליהן.
ולכן מדגיש רש"י "אף אלו מסיני": מי שלא זכה עדיין להגיע להזדהות פנימית ושלימה עם המצוות- עליו לקיימן בשלב זה בדרך קבלת-עול בלבד, משום שמצוות אלו ניתנו על-ידי הקדוש ברוך הוא בהר סיני.
המדרש, לעומת זאת, עוסק בשלב מתקדם יותר בעבודת ה'. בשלב זה נדרש האדם שלא להסתפק בקבלת-עול בלבד, אלא להגיע לידי הכרה והזדהות עמוקה עם המצוות (אלו שבהן מתאפשרת הכרה זו, כלומר -ה"משפטים").
ולכן נוקט המדרש בדעה שה"משפטים" ניתנו כבר במרה, לפני מתן תורה- ללמדנו שעל האדם להגיע לידי הזדהות מלאה ומוחלטת עם מצוות אלו, עד כדי כך שהיה מקיימן גם לולי מתן-תורה, כביכול!
(ליקוטי שיחות חט"ז ע' 247 ואילך)
שבת שלום וחודש טוב
"משנכנס אדר מרבין בשמחה"🥳
הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה
www.chabadkfarchaim.com
שבת פרשת משפטים
שבת שקלים
ראש חודש אדר
כניסת שבת: 17:03
צאת שבת: 18:03
Bình luận