שמה של פרשתנו - וארא - דורש ביאור:
בתחילת הפרשה נאמר: ״וארא אל אברהם ואל יצחק ואל יעקב בא־ל שד-י ושמי ה׳ לא נודעתי להם... לכן אמור לבני ישראל אני ה'״. ומשמעות הכתובים (וכן נתפרש בתורת החסידות׳) היא, שהגילוי האלוקי (״אני ה׳״) שעומד להתגלות לבני ישראל עתה - ביציאת מצרים ומתן תורה - הוא נעלה יותר מזה שנתגלה לאבות (״ושמי ה׳ לא נודעתי להם״).
מדוע, איפוא, נקראת הפרשה ״וארא״ - על שם ההתגלות האלוקית אל האבות - בשעה שהפרשה עוסקת דוקא בהתגלות הנעלית יותר, שהאבות לא זכו לה?
ומבאר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח:
ידוע הפירוש החסידי על מאמר חז״ל ״יפה כוח הבן מכוח האב״, שכוחו זה של הבן - שהוא ״יפה״ יותר - נובע אף הוא ״מכוח האב״, שהרי כל מהותו של הבן באה מהאב; אלא שאצל האב לא בא כוח זה לידי גילוי, והוא נתגלה דוקא אצל בנו.
ובענייננו:
אמנם גילוי שם הוי׳ (״אני ה׳״) היה רק לבני ישראל ולא לאבות, אבל גם גילוי זה בא מכוח ההתגלות האלוקית לאבות (״מכוח האב״), בבחינת ״מעשה אבות סימן לבנים״ (על־אף שהגילוי לאבות כשלעצמו היה בדרגה נחותה יותר). והדבר ניכר גם בלשון הכתוב - ״וארא אל אברהם ואל יצחק ואל יעקב בא־ל שד־י... לכן אמור לבני ישראל אני ה׳״, כלומר שהגילוי לבני ישראל נגרם כתוצאה מהגילוי לאבות.
ומאחר שהגילוי לאבות הוא הגורם שהביא את הגילוי הנעלה יותר לבנים - נקרא גם הגילוי לבנים על שם הגילוי לאבות ("וארא").
(עפ"י באורי החומש להתוועדויות תשנ"ב ח"ב ע' 111 ואילך)
שנזכה לגאולה האמיתית והשלימה על ידי הרבי מליובאוויטש מלך המשיח תיכף ומיד
שבת שלום הרב ינאי רונן בית חב"ד גוש מחי"ה הכתובת לכל עניין יהודי www.chabadkfarchaim.com
שבת פרשת וארא: הדלקת נרות שבת: 16:27 צאת השבת: 17:30
Comments