וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת, וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ: אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי ,וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת, אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם. וְשָׁכַבְתִּי עִם אֲבֹתַי, וּנְשָׂאתַנִי מִמִּצְרַיִם, וּקְבַרְתַּנִי בִּקְבֻרָתָם. וַיֹּאמַר: אָנֹכִי אֶעֱשֶׂה כִדְבָרֶךָ. וַיֹּאמֶר: הִשָּׁבְעָה לִי. וַיִּשָּׁבַע לוֹ. וַיִּשְׁתַּחוּ יִשְׂרָאֵל עַל רֹאשׁ הַמִּטָּה.
הקשו המפרשים: מדוע לא הסתפק יעקב בהבטחתו של יוסף ״אנוכי אעשה כדברך״, ודרש שיישבע לו? וכי ללא השבועה לא היה יוסף מקיים את הבטחתו?!
בפשטות יש לומר, שמטרת השבועה היתה כדי שאפילו אם יעמדו בדרכו של יוסף עיכובים והפרעות - הוא לא יתחשב בהם, אלא ימלא את בקשת אביו בכל מחיר; ולכן דרש ממנו אביו שבועה, שהיא חמורה יותר מהבטחה סתם.
אבל עדיין אין די בכך, שהרי גם יוסף ידע שעלולים לעמוד בדרכו קשיים ועיכובים, ובכל זאת קיבל על עצמו והבטיח ״אנוכי אעשה כדברך״, כלומר שהוא יעשה זאת למרות כל הקשיים העתידיים. לשם מה איפוא היה צורך גם בשבועה?
מסביר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח - על־פי פנימיות העניינים - שדרישתו של יעקב שיוסף ישבע לא נועדה כדי להבטיח את עמידתו של יוסף נגד עיכובים חיצוניים, אלא בעיקר כדי שיוסף לא יתחשב בדעתו שלו עצמו:
יוסף עצמו, לפני פטירתו, לא ביקש מאחיו להעלותו לארץ ישראל מיד, אלא ביקש להשאיר את ארונו במצרים, ורק עם בוא הגאולה -״והעליתם את עצמותי מזה אתכם״. ויש לומר בטעם הדבר, שיוסף רצה להישאר עם בני ישראל במצרים, כדי שזכותו תגן עליהם ותלווה אותם בייסורי הגלות שהם עתידים לעבור.
ומאותה סיבה עלול היה יוסף לחשוב שיש צורך להשאיר גם את ארונו של יעקב במצרים, כדי שזכותו תגן על בניו בהיותם בגלות, ומכוח מחשבה זו לדחות את קיום הבטחתו לאביו, כדי להביא תועלת לכלל ישראל.
כדי למנוע אפשרות זו דרש יעקב שיוסף יישבע לו, כדי שההתחייבותו תהיה מוחלטת, כך ששום חישובים ושיקולים לא יוכלו לבטלה.
ועדיין צריך ביאור: מדוע אמנם לא רצה יעקב להישאר במצרים כדי שזכותו תגן על בניו?
ויש לבאר זאת על״פי דברי חז״ל ״אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים״:
כדי שבני ישראל יוכלו להתעלות מעל להגבלותיה של מצרים, ובסופו של דבר לצאת משם כבני חורין - עליהם לקבל את הכוח לכך ממי שנמצא מחוץ למצרים, ולכן אינו כפוף להגבלות אלה. ולכן דרש יעקב מבניו שיקברו אותו בארץ ישראל [מחוץ לארץ מצרים], כדי שממנו יקבלו בני ישראל את הכוח להתגבר על הגלות ולצאת ממנה.
(עפ"י באורי החומש ללקו״ש חכ״ה ע׳ 270 ואילך)
שנזכה לגאולה האמיתית והשלימה על ידי הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
שבת שלום הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה הכתובת לכל עניין יהודי
שבת פרשת ויחי: הדלקת נרות שבת: 16:18 צאת השבת: 17:21
Comentários