פרשתנו פותחת: אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת
אומר רש"י: ״המשכן משכן - שני פעמים, רמז למקדש שנתמשכן בשני חורבנין על עוונותיהן של ישראל״.
יש לשאול: מדוע רומז הכתוב בפרשה זו - העוסקת בבניין המשכן - דוקא לחורבנם של שני המקדשות?
ועונה הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, שהכוונה בדברים אלו אינה לרמוז לחורבנם של בתי־המקדש, אלא אדרבה - לרמוז לחוסנם ולנצחיותם:
משכון הוא חפץ הנלקח מהלווה באופן ארעי בלבד, כדי להבטיח את פריעת החוב, ולאחר שהחוב נפרע - חוזר המשכון לבעליו.
ובענייננו: הכתוב רומז לשני בתי־המקדש באמצעות החזרה על המלה משכן, כדי ללמדנו שקיומו של בית־המקדש כשלעצמו הוא נצחי, וגם כשייחרב - אין זה אלא ״משכון״ שהקב״ה נטל מבני ישראל באורח זמני, ובסופו של דבר עתיד הוא להחזירו להם.
וזהו שמדגיש רש״י — ״רמז למקדש שנתמשכן בשני חורבנין על עוונותיהן של ישראל״: הסיבה לחורבן המקדש אינה נובעת מהמקדש עצמו, אלא היא סיבה צדדית בלבד — ״עוונותיהן של ישראל״; ולכן חורבן המקדש הוא זמני בלבד (בבחינת ״משכון״) - עד לסילוקה של סיבה צדדית זו ותו לא.
(עפ"י באורי החומש ללקוטי שיחות חי״א ע׳ 175 ואילך)
שבת שלום וחודש אדר שמח
הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה
www.chabadkfarchaim.com
שבת פרשת פקודי
הדלקת נרות שבת: 17:21
צאת השבת: 18:21
משנכנס אדר מרבין בשמחה👨🏻
Comments