"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ"
"בראשית ברא- אין המקרא הזה אומר דרשוני... בשביל התורה שנקראת 'ראשית דרכו', ובשביל ישראל שנקראו 'ראשית תבואתה'... ואם באת לפרשו כפשוטו, כך פרשהו" (רש"י)
אם ניתן לפרש את הפסוק כפשוטו, מדוע פותח רש"י ואומר ש"אין המקרא הזה אומר אלא דרשוני"?
בכך בא רש"י ללמדנו הוראה חשובה:
כשאנו עוסקים בעניין בריאת העולם, "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ"- אי-אפשר להסתפק ב"פשט": אם נתפוס ונקבל במחשבתנו את מהותם של ה"שמים" וה"ארץ" כפשוטם, כמו שהם בחיצוניות בלבד- אנו עלולים להתפעל חלילה מהעניינים הגשמיים של העולם, ולחשוב שהם המציאות האמיתית. ולכן "אין המקרא הזה אומר אלא דרשוני"- יש "לדרוש" ולגלות את האמת והפנימיות של העולם, שכל קיום העולם הוא "בשביל התורה ובשביל ישראל".
הווי אומר: כשיהודי מתעסק בעינייני העולם, עלולים הם לתפוס מקום בעיניו, וכך לבלבל ולהפריע לו בעבודת ה'. ולכן מכריז המקרא ואומר "דרשוני": יש צורך והכרח בלימוד דרשות התורה, פנימיות התורה, כדי לגלות שהעולם אינו מציאות לעצמו, וכל מטרת בריאתו היא "בשביל התורה ובשביל ישראל". בכח פנימיות התורה יכול האדם להביא לכך, שלא זו בלבד שענייני העולם לא יפריעו לעבודתו, אלא שהוא יעסוק בהם עצמם לשם שמים ויהפוך אותם לקדושה.
(לקוטי שיחות חכ"ה עמ' 6)
שבת שלום וחוף בריא
הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה
www.chabadkfarchaim.com
שבת בראשית
שבת מברכים חודש חשוון
כניסת שבת: 18:03
צאת שבת: 19:00
Comments