top of page
תמונת הסופר/תהרב ינאי רונן

פרשת וארא תש"פ

האמת תנצח

• מהי תשובת הקב״ה לשאלה: ״למה הרעותה לעם הזה״? • הגאולה = גילוי שם הוי׳ דלעילא בעולם מילתא דבדיחותא בעיירה יהודית היו זוג תאומים שובבים ותוססים. בכל מקום בו שהו ניכרו ״טביעות האצבעות״ שלהם וידם היתה בכל. יום אחד החליט רב העיירה לקחת אותם לשיחת חיזוק וחינוך ולנסות לפתור אחת ולתמיד את הבעיה. הרב קרא לאחד מהם והחל לשוחח איתו. ״תגיד לי, איפוא הקדוש ברוך הוא? איפוא אתה חושב שהוא נמצא?״. הילד שתק ולא ענה. הרב חזר על שאלתו ״אתה יודע איפוא ה׳ נמצא ?״. אך הילד ממשיך לשתוק וסימני פחד ניכרים על פניו. הרב מזעיף את פניו ודורש בתוקף: ״תגיד לי איפוא הקדוש ברוך הוא נמצא!״. הילד קם בהיסטריה מהכיסא ורץ אל אחיו התאום כשהוא רועד. ״מה קרה?״ שאל אותו אחיו כשראה אותו לבן כסיד. -אל תשאל, הקדוש ברוך נעלם, ועכשיו מאשימים אותנו..״ הגאולה שבפרשה בתחילת פרשת וארא, אנו קוראים על המשך הדו-שיח בין משה רבינו להקב״ה, דו-שיח שהחל בסוף פרשת השבוע שעבר, פרשת שמות. משה רבינו שאל את הקב״ה: _״לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי?!״_ (שמות ה,כב), והקב״ה עונה לו: _״וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם... וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם."_ (וארא ו,ג:ז) כל מי שקורא את הפסוקים האלו מתפלא ושואל: ׳איזו מין תשובה זו?', לכאורה, אין כל קשר בין השאלה לתשובה! משה רבינו מתלונן ומקשה על קושי שעבוד מצרים, ואילו הקב״ה עונה בסיפור היסטורי ׳תקשיב, פעם חיו אברהם, יצחק ויעקב ואף פעם לא נגלתי להם בשם הוי׳ !.. ואילו עם ישראל כיום, ידעו כי שמי הוי׳ !׳ לאדם מן השורה, נשמעים הדברים כהתעלמות מוחלטת של הקב״ה מדברי משה, וכנסיון לשנות את נושא השיחה לענין אחר.. מה פשר הדברים? זאת ועוד, כל תינוק, או ׳בן חמש למקרא׳, יודע שהקב״ה כן נגלה לאבות בשם הוי׳! לא רק לאחד מהם, כי אם לכל אחד מהם! כולנו זוכרים את תחילת פרשת וירא בה נאמר במפורש: ״וירא הוי׳ אל אברהם״ (כידוע, הסיפור המפורסם על בכייתו של הרבי רש״ב בקטנותו - ״מדוע ה׳ התגלה לאברהם, ולנו לא?״ - ומענה אדמו״ר הצ״צ אליו) וזוהי רק דוגמא אחת מיני רבות! אם כן, מהו הפירוש בדברי הקב״ה:״ושמי ה׳ לא נודעתי להם״ ? ! כל מפרשי המקרא, הן הפשטנים והן הדרשנים, עומדים על מדוכה זו, כל אחד בדרכו שלו. לרש״י יש שיטה מעניינת בנושא. לשיטתו, שאלה אחת מתורצת בחברתה, ודיוק בלשון מענה הקב״ה למשה יתרץ לנו את התעלומה. הקב״ה לא אומר למשה-״ושמי ה׳ לא הודעתי להם״ (-כי הוא אכן כן הודיע!) הוא עונה:״שמי הוי׳ לא נודעתי״ להם - לא נכרתי להם במדת אמתית שלי שעליה נקרא שמי ה׳ נאמן לאמת דברי שהרי הבטחתים ולא קיימתי..״ (רש״י,שם) זאת אומרת, שהקב״ה מבטיח למשה רבינו, שהם, בני ישראל כיום, יראו את ׳גילוי שם ה׳ ־ קיום הבטחת הקב״ה לאבות על הגאולה (ועוד..) - דבר שהאבות עדיין לא זכו לראות. הקב״ה לא מתעלם משאלת משה, הוא פשוט עונה לו: ״אל תדאג, אל תפחד מקושי הגלות ומשעבוד מצרים, סוף הגאולה לבוא.. ואתם, הדור הזה, תראו אותה !״ הקב״ה לא מתעלם, הוא מבקש ממשה להתאזר בסבלנות ולחכות לבוא הגאולה, ולקיום היעודים שהובטחו כבר לאבות. אלא, שעדיין הדבר אינו מניח את הדעת, כיצד זה מתרץ את שאלת משה: _״למה הרעותה לעם הזה?״_ למה הסבל והכאב הזה? למה חושך הגלות רק מתגבר? אמנם, סוף הגאולה לבוא (ובקרוב..), אבל, למה עכשיו (עוד יותר מבעבר..) כל כך כואב?? האדמו״ר הזקן מבאר שבתשובת הקב״ה למשה אנו מוצאים (לא רק הבטחה ונחמה..) אלא גם תשובה ניצחת ומענה עמוק. הגאולה משמעותה - גילוי שם הוי׳ בעולם, שם הוי' דלעילא, גילוי נעלה שכזה שאפילו האבות לא זכו לו (הם זכו רק לגילוי שם הוי׳ דלתתא !) ובשביל גילוי שכזה, צריכים לעבור קודם.. גלות קשה שכזו ! ׳בשביל כבוד צריך לעבוד.. ובשביל גילוי (שם הוי׳ בגאולה) צריך גלות..׳ (לצערינו..) בואו ונעזוב לרגע את קושי הגלות (אותו אנו חווים על בשרנו..) ונתמקד בחלק החיובי. הקב״ה מלמד את משה רבינו שיעור בנושא ׳מה זה גאולה ? מה זה משיח ?׳ ישנם אנשים רבים שחושבים לעצמם ש״משיח הכוונה שלום עולמי, שגשוג כלכלי, העצמה אישית, תענוג מרגוע ופינוק גשמי ועוד ועוד. אחרים חושבים במושגים (קצת יותר) רוחניים, שלימות בלימוד התורה וקיום המצוות, רגשי אהבה ויראה עילאים, התבוננות והעמקה אינסופית במחשבת החסידות וכו'. הקב״ה מגלה למשה רבינו את הסוד! משיח (וגאולה) הכוונה-גילוי שם הוי׳! גילוי אור אין סוף בעולם הזה הגשמי! כל שאר הדברים (על אף היותם נכונים, והם אכן יקרו, בעז״ה..) הם (רק) תוצאה מגילוי זה, ולא על ידם מתבטאת ונמדדת הגאולה! אז הקב״ה אכן ״נעלם״(בגלות..) והדבר תלוי בנו לגלותו! אך, מהו ה״מדד״ לגילוי שם הוי׳? כיצד נדע האם הגענו ונגענו במטרה ? גם זה מרומז בדברי רש״י, שם הוי׳ משמעותו - ״מדה אמיתית שלי״ - מדת האמת! מהותה של מדת האמת היא - העדר השינוי, (כידוע ש״ה׳ אלוקים אמת״ ו״אני הוי׳ לא שניתי״) כשיהודי מגיע למצב שלמעלה משינויים בעבודת ה׳, ״שבכל דבר ודבר עבודתו היא מתוך אותו ביטול המוחלט לרצונו ית' - הרי שהוא הגיע לגילוי שם ה׳, ולגאולה! שבת שלום וחורף בריא הרב ינאי ודורין רונן בית חב"ד גוש מחי"ה הכתובת לכל עניין יהודי www.chabadkfarchaim.com שבת פרשת וארא שבת מברכים חודש שבט הדלקת נרות: 16:44 צאת השבת: 17:46

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ארץ ישראל שלנו!>> פרשת בראשית

כתשובה לשאלתו מביא רש"י את דברי רבי יצחק: "משום 'כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים' - שאם יאמרו אומות העולם לישראל: ליסטים אתם,...

שמחה שווה לכולם>> שמחת תורה

הסיבה לשמחה הגדולה של הילדים, היא בגלל שהשמחה בשמחת תורה אינה קשורה בלימוד התורה. אם השמחה הייתה מתבטאת דרך לימוד התורה, היה מקום לומר...

המצווה שעוטפת אותך >> חג סוכות

בחג הסוכות ישנן כמה מצוות מיוחדות, אך המצווה המרכזית, שעל שמה גם נקרא החג, היא מצוות הישיבה בסוכה. למצוות הישיבה בסוכה ישנן מעלות...

Comments


bottom of page