פרשת חוקת משתרעת על תקופה של קרוב לארבעים שנה. הפרשה פותחת בדיני פרה אדומה שנאמרו בראש חודש ניסן, לפני חטא המרגלים ומחלוקת קורח, ובהמשך אנו מדלגים כמעט ארבעים שנה אל מות מרים ואהרן וכיבוש ארצות סיחון ועוג.
נשאלת השאלה: מה הסיבה הפנימית לכך שהתורה חוזרת אחורה, לזמן שקדם לחטא המרגלים, ואחר כך מדלגים פתאום קדימה לסוף המסע של בני ישראל במדבר?
כדי לענות על הקושי הזה, הבה נחזור תחילה לנושא אחר בפרשה שדורש הסבר. קרוב לסוף הפרשה משה שולח מרגלים ליעזר והדבר מעורר את ההדים של שליחת המרגלים לפני כמעט ארבעים שנה. ניתן היה להניח כי לאחר שפרשת המרגלים הראשונה הביאה בעקבותיה את הגזירה לנדוד במדבר כמעט ארבעים שנה, בני ישראל למדו את הלקח ונקטו זהירות רבה שלא לחזור על חטא המרגלים הראשונים. עם זאת, נראה שהטעויות המרכזיות של המרגלים הראשונים חוזרות על עצמן:
א) המרגלים הראשונים סטו מהמשימה שהוטלה עליהם, וכך גם בפרשתנו, משה שלח מרגלים ״לרגל את יעזר״ אבל במקום להסתפק באיסוף מידע בלבד, כפי שמשה ציוה עליהם, הם סטו מהמשימה שלהם ״וילכדו בנתיה״.
ב) בפרשתנו מסופר כי לאחר כיבוש ארץ סיחון ״וישב ישראל בכל ערי האמרי בחשבון ובכל בנתיה״. והרי ברור שההתיישבות בארצות הללו במקום להיכנס לארץ ישראל מסמלת את חטא המרגלים הראשונים.
אולם, מסביר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, לאמתו של דבר, ההיפך הוא הנכון. בני הדור השני לא חזרו על חטא המרגלים, אלא שאפו לתקן אותו* על ידי כך שהוכיחו התלהבות נוספת ביחס לכיבוש ארץ ישראל. לכן, כאשר משה שלח מרגלים לרגל את יעזר הם לא הסתפקו בריגול בלבד אלא גם כבשו את הכפרים מסביב. בנוסף לכך, כאשר ה׳ אמר להם שהם עתידים לכבוש את ארץ שבע העמים (ארץ כנען) הם לא הסתפקו בכך ורצו להתיישב בארצות סיחון ועוג שהיו חלק מהגבולות היותר רחבים של ארץ ישראל שהובטחו לאברהם.
זו הסיבה הפנימית לכך שפרשתנו פותחת בפסוק שנאמר לפני חטא המרגלים, ללמד כי באמצעות ההתלהבות שלהם להיכנס לארץ שעליה מסופר כאן, בני ישראל הצליחו בתיקון חטא המרגלים והגיעו לרמה הרוחנית שהיתה להם קודם החטא.
המסר הזה משתקף גם בשם הפרשה: ״חוקת“, מלשון חקיקה, כמו אותיות חקוקות באבן. להורות כי אהבת הארץ מילאה את הלבבות והמוחות ונחקקה בהם כמו אותיות חקוקות באבן, עד ששאפו לקבל את כל ארץ ישראל שהובטחה לאברהם.
(מעובד מבאורי החומש לשיחת שבת פרשת חוקת תש"נ)
שבת שלום
הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה
www.chabadkfarchaim.com
שבת פרשת חוקת
הדלקת נרות: 19:28
צאת השבת: 20:33
top of page
חיפוש
פוסטים אחרונים
הצג הכולכתשובה לשאלתו מביא רש"י את דברי רבי יצחק: "משום 'כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים' - שאם יאמרו אומות העולם לישראל: ליסטים אתם,...
0
הסיבה לשמחה הגדולה של הילדים, היא בגלל שהשמחה בשמחת תורה אינה קשורה בלימוד התורה. אם השמחה הייתה מתבטאת דרך לימוד התורה, היה מקום לומר...
0
בחג הסוכות ישנן כמה מצוות מיוחדות, אך המצווה המרכזית, שעל שמה גם נקרא החג, היא מצוות הישיבה בסוכה. למצוות הישיבה בסוכה ישנן מעלות...
0
bottom of page
Comments