בהפטרה השבוע, אומר הנביא ישעיהו:
וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ.
ואמרו חז"ל בסוף מסכת ברכות:
״תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר ׳וכל בנייך לימודי ה׳ ורב שלום בנייך׳ - אל תקרי ׳בנייך׳ אלא ׳בונייך.
מבאר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח:
בדרך־כלל, הקשר בין אב לבנו והקשר בין רב לתלמידו שונים מהותית זה מזה:
אהבתו של האב לבנו היא בבחינת ״אהבה שאינה תלויה בדבר״: היא אינה נובעת ממעלותיו של הבן, ואינה תלויה בתכונות כאלה או אחרות; היא נובעת מעצם העובדה שמדובר בבנו, עצם מעצמיו. אהבה זו בולטת במיוחד בשעה שהבן הוא תינוק קטן, שלא ניתן להכיר בו מעלות כלשהן.
הקשר שבין רב לתלמידו, לעומת זאת, מבוסס כל-כולו על מעלותיו וכישוריו של התלמיד, המאפשרים לו לקבל מרבו; וככל שיגדלו כשרונותיו של התלמיד, והוא יתקרב ברמת ידיעותיו והבנתו לרמתו של רבו - כך יגדל ויתחזק הקשר ביניהם.
מדובר, איפוא, בשני סוגי קשר שונים, ואף סותרים במידת־מה: הקשר בין אב לבנו בולט בעיקר כשהבן הוא קטן וחסר אישיות עצמאית, ואילו הקשר בין רב לתלמידו הולך ומתגבר ככל שרמתו האישית של התלמיד מתחזקת.
וזהו החידוש בכתוב שלפנינו, ״וכל בנייך ־ לימודי ה׳״: הקשר בין יהודי לקב"ה צריך לשלב את שתי התכונות יחד — הקשר בין בן לאביו (״בנייך״), והקשר בין רב לתלמידו (״לימודי ה׳״).
מחד גיסא - הקשר בין יהודי לקב״ה אינו מבוסס על מעלותיו ותכונותיו, אלא על עצם העובדה שכל יהודי הוא בנו של הקב״ה; אבל יחד עם זאת, מוטל על האדם להבטיח שקשר זה יבוא לידי ביטוי בכל חלקי אישיותו, בכל תכונותיו ובכל מעשיו. עליו להיות לא רק בבחינת ״בן״ לקב״ה, אלא גם בבחינת ״תלמיד״: ״וכל בנייך - לימודי ה׳״.
ויש לומר, שהדבר רמוז גם בדרשת חז״ל על פסוק זה - ״אל תקרי ׳בנייך׳ אלא ׳בונייך׳״:
ידוע הכלל, שכאשר חז״ל דורשים ״אל תקרי״, אין כוונתם לשלול את הקריאה המקורית של המלה, אלא להוסיף לה משמעות נוספת; הרי שהמלה ״בנייך״ כוללת בתוכה את שתי המשמעויות - ״בנייך״ ו״בונייך״ (״תלמידי חכמים״), בנים ותלמידים גם יחד.
ונסיים בבקשתו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח לכל אחד ואחד מאתנו:
להכריז ולפרסם בכל מקום - בדברים היוצאים מן הלב - שהקב״ה אומר (על ידי עבדיו הנביאים) לכל אחד ואחת מישראל ״ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה", ועד שהיום ממש רואים בעיני בשר ברכת הגאולה האמיתית והשלימה.
(עפ"י באורי החומש ללקוטי שיחות חכ״א ע׳ 23 ואילך, דבר מלכות ש"פ ראה סעיף יא)
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד
שבת שלום
כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה
הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה הכתובת לכל עניין יהודי
www.chabadkfarchaim.com
הדלקת נרות: 18:46
צאת השבת: 19:45
top of page
חיפוש
פוסטים אחרונים
הצג הכולכתשובה לשאלתו מביא רש"י את דברי רבי יצחק: "משום 'כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים' - שאם יאמרו אומות העולם לישראל: ליסטים אתם,...
0
הסיבה לשמחה הגדולה של הילדים, היא בגלל שהשמחה בשמחת תורה אינה קשורה בלימוד התורה. אם השמחה הייתה מתבטאת דרך לימוד התורה, היה מקום לומר...
0
בחג הסוכות ישנן כמה מצוות מיוחדות, אך המצווה המרכזית, שעל שמה גם נקרא החג, היא מצוות הישיבה בסוכה. למצוות הישיבה בסוכה ישנן מעלות...
0
bottom of page
Comments