"לא הזכיר משה בזה הסדר, מה שאין כן בכל החומש, שמשעה שנולד משה אין סדר שלא הוזכר בה. הטעם- משום שאמר 'מחני נא מספרך אשר כתבת', וקללת חכם אפילו על תנאי באה, ונתקיים בזה" (בעל הטורים)
הרבי מליובאוויטש מה"מ שואל: הרי בקשת משה "מחני נא מספרך אשר כתבת" מופיעה בתורה רק בפרשה הבאה, פרשת כי תשא; מדוע, איפוא, התקיימו הדברים בפרשתינו, הקודמת לבקשתו של משה, ולא באחת הפרשיות הבאות אחריה?
והרבי עונה:
במקרה ש"קללת חכם" נאמרת על תנאי, והתנאי לא התקיים- הקללה אמנם מתקיימת ("קללת חכם- אפילו על תנאי באה"), אך היא אינה יכולה לחול על דברים חדשים, שכל קיומם מתחיל לאחר שהתנאי לא התקיים והקללה בעצם פקעה.
ובענייננו:
מאחר שדברי משה נאמרו על תנאי ("ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין- מחני נא מספרך אשר כתבת"), והתנאי לא התקיים (שהרי בסופו של דבר מחל הקב"ה לבני ישראל על חטא העגל)- חלה הקללה רק על פרשיות התורה שהיו קיימות כבר בשעת אמירתה, אך לא על הפרשיות שעדיין לא נאמרו;
ולכן הושמט שמו של משה דוקא מפרשת תצוה, הקודמת לאמירצ הקללה, ולא מהפרשיות הבאות אחריה, שעליהן היא לא חלה מעולם.
(ליקוטי שיחות ח"ב ע' 675)
שבת שלום
משנכנס אדר מרבין בשמחה
הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה
www.chabadkfarchaim.com
שבת פרשת תצוה
שבת זכור
כניסת שבת: 17:22
צאת שבת: 18:20
top of page
חיפוש
פוסטים אחרונים
הצג הכולכתשובה לשאלתו מביא רש"י את דברי רבי יצחק: "משום 'כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים' - שאם יאמרו אומות העולם לישראל: ליסטים אתם,...
0
הסיבה לשמחה הגדולה של הילדים, היא בגלל שהשמחה בשמחת תורה אינה קשורה בלימוד התורה. אם השמחה הייתה מתבטאת דרך לימוד התורה, היה מקום לומר...
0
בחג הסוכות ישנן כמה מצוות מיוחדות, אך המצווה המרכזית, שעל שמה גם נקרא החג, היא מצוות הישיבה בסוכה. למצוות הישיבה בסוכה ישנן מעלות...
0
bottom of page
ความคิดเห็น