אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה
פרש"י: "אש תמיד- אש שנאמר בה 'תמיד', היא שמדליקין בה את הנרות, שנאמר בה 'להעלות נר תמיד'- אף היא מעל המזבח החיצון תוקד"
הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שואל: מדוע אין רש"י מפרש את הכתוב כפשוטו- שהכוונה היא להדגיש שהאש שעל המזבח צריכה לבעור "תמיד", ללא הפסק?
והרבי עונה:
בהזדמנות קודמת פירש רש"י, שהמילה "תמיד" אינה מתפרשת דוקא במשמעות של תמידיות מוחלטת, דבר המתקיים ללא הפסקה, אלא היא עשויה להתייחס גם לדבר המתקיים בהפסקות אך במחזוריות קבועה: "כל לילה ולילה קרוי תמיד, כמו שאתה אומר 'עולת תמיד'- ואינה אלא מיום ליום, וכן במנחת חביתין נאמר 'תמיד'- ואינה אלא מחציתה בבוקר ומחציתה בערב".
ולפי זה נמצא, שהמילה "תמיד" כאן היא חסרת משמעות: בסיום הכתוב נאמר במפורש שהאש שעל המזבח "לא תכבה", כלומר שעליה לבעור במשך כל הזמן ללא הפסקה; מה מוסיפה על כך, איפוא, המילה "תמיד", שמשמעותה קלושה יותר, והיא עשויה להתייחס גם לדבר המתקיים בהפסקות?
ולכן מפרש רש"י שהמילה "תמיד" מתייחסת לאש המנורה, שנאמר בה "להעלות נר תמיד", והכתוב בא לחדש שגם אש זו תוקד מעל המזבח.
(לקוטי שיחות חי"ז ע' 50)
בברכת שבת שלום,
פסח כשר ושמח.
"ונשמרתם מאוד לנפשותכם"
הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה
www.chabadkfarchaim.com
שבת פרשת צו
שבת הגדול
כניסת שבת: 18:41
צאת שבת: 19:41
י"א ניסן- יום הולדת 118 לכ"ק הרבי מליובאוויטש מה"מ
י"ג ניסן- הסתלקות כ"ק האדמו"ר הצמח צדק נ"ע
ערב פסח
סוף זמן אכילת חמץ: 10:00
סוף זמן ביעור חמץ: 11:20
כניסת חג פסח: 18:44
צאת חג פסח: 19:43
Comments