"כה אמר עבדך יעקב עם לבן גרתי"
רש"י מפרש "'גרתי' בגימטריא תרי"ג, כלומר: עם לבן הרשע גרתי ותרי"ג מצות שמרתי"
יש מקום לחשוב, שכאשר יהודי נפגש עם גוי- ובמיוחד במקרה שעליו למצוא חן בעיניו- עליו להדגיש בפניו לכל לראש את עובדת היותו איש עסקים מצליח, ששיג ושיח לו בענייני העולם ("ויהי לי שור וחמור"), ולא לפתוח את ההידברות עמו בהודעה על כך שהוא יהודי שומר תורה ומצוות; יהיו אף שיאמרו שכדאי להסתיר זאת.
אך יעקב נהג להפך: הוא בחר לפתוח את הודעתו לעשו דוקא בהצהרה "תרי"ג מצוות שמרתי", ולא זו בלבד, אלא שהוא הקפיד על כך גם בהיותו בבית לבן, למרות הקשיים הכרוכים בכך.
ולכאורה הדבר אינו מובן: לשם מה סיפר יעקב לעשו כל זאת?
אלא שהדבר בא ללמדנו, בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים":
כאשר יהודי רוצה למצוא חן בעיניו של גוי- הדרך הראויה לכך אינה על ידי הפגנת רגשי נחיתות כלפיו, אלא אדרבה: הדרך למצוא חן בעיני הגוי היא על ידי "גאון יעקב", בכך שהיהודי מקדים ומדגיש בפניו את עובדת היותו יהודי גאה ביהדותו, המתנהג בדרך התורה והמצוות בכל מצב.
כאשר יהודי נוהג באופן זה- לא זו בלבד שהוא מצליח להשיג את מטרתו, אלא שבסופו של דבר הגוי מוותר לו על דרישותיו שלו ("כאן הודה לו על הברכות"), עד כדי יחס של אהבה והערצה כלפיו ("ויפול על צוואריו ויישקהו").
(שיחת י' ככסלו תשל"ז)
"לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות תכתבו ותחתמו"
ניגון פדה בשלום נפשי של האדמו"ר הזקן
https://youtu.be/9u6gO2kpRL0
שבת שלום וחג גאולה שמח
הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה
www.chabadkfarchaim.com
שבת פרשת וישלח
כניסת שבת: 16:14
התוועדות י"ט כסלו חג הגאולה וראש השנה לחסידות בבית משפ' רונן בשעה 16:00
צאת שבת: 17:16
Comments