בתיאורים ציוריים ומלהיבים מתואר בתורה מעמד מתן תורה בהר סיני. באחד הפסוקים כותבת התורה: "וכל העם רואים את הקולות" ומסביר על כך רבי עקיבא: "רואים את הנשמע ושומעים את הנראה", זאת אומרת, חושי השמיעה והראייה התהפכו, וכל חוש קלט משהו אחר.
באמצעות חושי השמיעה והראייה קולט אדם מידע מסביבתו, אך יש הבדל ביניהם. חוש הראייה הוא אמין ביותר. כאשר אדם רואה משהו, הוא אינו זקוק להסברים והוכחות נוספות, אך כאשר הוא שומע אודות משהו מסוים, הוא יהיה זקוק להסברים והוכחות, וגם אז יכול להישאר ספק באשר לאמיתות הדבר. מצד שני, ראייה מוגבלת לדברים גשמיים ומציאותיים. דברים רוחניים אנו יכולים לתפוס ולהבין רק באמצעות השמיעה.
בעולם שבו אנו חיים, המציאות שסביבנו היא ברורה ומוחשית, כי אנו רואים אותה, אך המציאות הרוחנית, הקדושה והנעלית, היא מופשטת, לא ברורה ודורשת חשיבה והסברים. אנו תופסים אותה בשמיעה בלבד.
כשאלוקים התגלה במתן תורה, התבררה האמת ההפוכה לחלוטין - המציאות הרוחנית שאנו רגילים רק 'לשמוע' אותה נראתה לפתע מוחשית וברורה, ואילו דווקא קיומו של העולם הגשמי שסביבנו פתאום הוטל בספק מול האור האלוקי.
(ע"פ לקוטי שיחות ו, עמ' 119)
שבת שלום
הרב ינאי רונן
בית חב"ד גוש מחי"ה
www.chabadkfarchaim.com
כניסת שבת: 16:57
צאת שבת: 17:57
Comments